,,Kolik kmenů máte v České republice?” Tahle úsměvná věta byla jedna z prvních otázek z mého měsíčního pobytu v Tanzanii. Svou vážnost nabrala až po čase strávených v africkém prostředí.

Hned ze začátku mise mě potkalo štěstí, jelikož mými průvodci Afrikou byli ostřílení česko-tanzanští občané Míša Gongolová, Tomáš Gongol a Eliška Nováková. Při cestování nás leckdo mylně považoval za rodinku putující na výlet a tak jsme často vysvětlovali, že jedeme za účelem dobrovolnictví. Občas mi připadalo, jako by mí čeští spojenci mluvili také cizím jazykem. Často se bavili o jménech dobrovolníků, které jsem neměla tu čest poznat. Společenství dobrovolníků mi nebylo známo, a tak jsem někdy jen tak kývala souhlasně hlavou a zdvořile se usmívala.

Jejich super schopnosti mě motivovaly k nejrůznějším aktivitám, jako třeba uklízení kuřinců. Jeden dobrovolník učil angličtinu 6 hodin vkuse, druhý pracoval tak tvrdě, že si nadělil úpal. Další zvládl péči o děti a ještě vyšel Kilimanjaro nebo jiný dostal děti do formy pomocí posilování. Přemýšlela jsem, jestli se dostanu do historie dobrovolníků, jaké budou moje poznávací znaky. A protože jsem vyjela díky grantu ostravské univerzity, moje pověst nesměla pošpinit její jméno. S dětmi jsme vytvořili volný a otevřený kmen, kde nevládly povinnosti a jediné, co bylo žádoucí bylo potěšení a smích.

Organizace za svou dobu působení udělala velké změny a vytvořila dětem dobré materiální zázemí. Žasla jsem nad dobrým zajištěním dětí, stravu mají pravidelnou a pestrou, nechybí ovoce ani zelenina. Vychovatelky zajišťují každodenně čisté oblečení a dohlíží na pravidelnou hygienu. Díky finanční podpoře mají děti všechny potřebné pomůcky do školy spolu s nutnou školní uniformou. Celý sirotčinec funguje jako velká rodina, děti si navzájem pomáhají s úkoly a dohlíží na sebe. Tolik sester a bratrů snad nikdo nikdy neměl. V podstatě jediné, co dětem chybí, je hraní. Na volnočasové aktivity dětem málokdy zbyde čas. Ze školy dochází v 5 hodin a je nutné se starat o nedalekou farmu, takže z uniformy skočí do gumáků a pracují až do večeře. A v tom spočívalo moje působení. Číhala jsem, dokud jsem děti neviděla volně pobíhat bez gumáků a uniformy a hned jsem jim nabídla hru. Herní čas se nesl v nenuceném duchu, každý si našel svou oblíbenou činnost. Ať už to bylo švihadlo, pexeso, malování, puzzle nebo kopání s míčem, konečně děti dělaly to, co chtěli a ne to, co museli. Byla jsem v pozici Anti Anny, která učila děti, jak si hrát.Práce na poli je často důležitější než vzdělávání.Zde přehlídka nekonečno aktivit. Každé dítě má jiný vkus.

Počátkem mise jsem přemýšlela, jak co nejefektivněji pomoct v Africe. V mé hlavě se přemítaly různé obrazy o africké chudobě a vzdělávání. Ale po čase stráveném v africkém tempu jsem zjistila, jak jejich kultura může pomoct nám. Afričané žijí v rytmu přírody, podle její nabídky se v minutách rozhodují. Nesledují týdenní předpověď počasí, aby si naplánovali aktivity, jednoduše se podívají na nebe a konají. Když je řeč o plánování, tohle slovo v Africe neexistuje. Události jsou spontánní a otevřené. Často se stává, že na smluvenou schůzku dorazí Afričan pokaždé v jiný čas. Podobně jako: ,,Řekl jsem pět, myslel jsem deset.” Evropané zde ztrácejí trpělivost, jelikož se neustále čeká z důvodu klidného pracovního tempa. Zde neplatí čas=peníze. Když projíždíte rušným městem, uvidíte mnoho skupinek, které si vesele povídají, vaří a smějí se. Afričané se rádi shromažďují a tráví čas společně. Pokud nejsou ve skupině, alespoň se pozdraví a prohodí pár vět.

A tak se můžeme učit jeden od druhého a neposuzovat vyspělost státu pouze z ekonomické stránky.

Kouzlo místní přírody. Tady se zastaví čas.

Autor:
Anna Břenková
studentka Ostravské univerzity